تاثیر باکتری های رشته ای بر کارایی شیمیایی در تصفیه فاضلاب

زنجیره تصفیه فاضلاب چندین سیستم شهری و صنعتی با تصفیه بیولوژیکی (MBBR، SBR یا لجن فعال) شروع می شود و سپس تصفیه شیمیایی فاضلاب با انعقاد یا لخته سازی در DAF یا دکانتر انجام می شود.

هنگامی که یک درمان بیولوژیکی نامتعادل باشد و با مجموعه ای از شرایط ترکیب شود، همانطور که بعداً بحث شد، انفجار باکتری های رشته ای ممکن است رخ دهد. حضور بیش از حد باکتری های رشته ای در زیست توده باعث ایجاد مشکلاتی در حجیم شدن لجن و تشکیل کف در فرآیندهای بیولوژیکی می شود.

شناسایی علل اختلالات در فرآیندهای بیولوژیکی که منجر به جمعیت بیش از حد باکتری های رشته ای می شود، مهم است. هنگامی که باکتری های رشته ای مسئول ایجاد کف هستند، به جای برداشتن کف با یک کف زدا، باید به علت اصلی مشکل رسیدگی شود.

برخی از دلایل ممکن برای توضیح عدم تعادل درمان بیولوژیکی و حضور بیش از حد باکتری های رشته ای عبارتند از:

  • غلظت کم اکسیژن محلول (mg O2/l)
  • کمبود مواد مغذی (mg/l)
    • NO2-N، NO3-N، NH4-N، و PO4-P
    • نسبت BOD: N: P
  • بار لجن کم (کیلوگرم BOD/kg MES، روز)
  • سن لجن خیلی زیاد است (روز).
  • وجود اسیدهای چرب با زنجیره بلند یا زنجیره کربن کوتاه

 

برای شناسایی صحیح موجودات رشته ای موجود در پساب، مشاهده پساب با استفاده از میکروسکوپ توصیه می شود.

Eikelboom و van Buijsen سیستم شناسایی باکتری های رشته ای خود را در سال 1981 منتشر کردند (Eikelboom and van Buijsen, 1981). این رویکرد برای شناسایی باکتری های رشته ای توسط جنکینز و همکاران به روز و اصلاح شد. (1993، 2003) و در سراسر جهان استفاده می شود.

هنگامی که پساب حاوی تعداد قابل توجهی باکتری رشته ای باشد، انعقاد و لخته سازی فاضلاب اغلب تحت تأثیر قرار می گیرد. درمان شیمیایی می تواند بر پدیده دفع لخته های تولید شده توسط دستگاه های رشته ای با مصرف بیش از حد غلبه کند، اما شیمی محدودیت هایی دارد.

انعقاد و لخته سازی آب حاوی مقدار قابل توجهی باکتری رشته ای. مشاهده باکتری های رشته ای موثر بر انعقاد فاضلاب با منعقد کننده آلومینیوم

 

حجیم شدن لجن – ته نشین شدن آهسته و متراکم نشدن لجن در بشر حتی پس از مدت زمان ته نشین شدن طولانی – نشانه وجود باکتری رشته ای در پساب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *