تغییر دما (در خنثی سازی اسید با آب)

از مشخصات دمایی این واکنش گرمازا می توان برای شناسایی نقطه پایانی استفاده کرد

در این ویدیو از Malmesbury Education  آقای میچل به شما نشان می دهد که چگونه تغییر دمای یک واکنش گرمازا را اندازه گیری کنید.

این ویدئو توضیح می دهد که در پایان واکنش باید شروع به کاهش یا کاهش سطح دما کنید. در زیر برخی از نتایج معمولی برای این عملی از کتابچه راهنمای عملی مورد نیاز AQA آورده شده است . دانش آموزان باید بتوانند میانگین حداکثر دما را برای تکمیل جدول محاسبه کنند.

 حجم کل هیدروکسید سدیم به سانتی متر 3 اضافه شده است                  حداکثر دما بر حسب درجه سانتی گراد                    
       کارآزمایی اول            آزمایش دوم        منظور داشتن    
                                         0           20.0           21.0
                                         5            24.0           24.6
                                        10            26.8           27.6
                                        15            28.6           29.6
                                        20            30.8           31.3
                                        25            31.8           32.8
                                        30            32.0           32.6
                                        35            31.6           31.8
                                        40            30.6           31.0

این نتایج را می توان برای شناسایی حجم هیدروکسید سدیم مورد نیاز برای خنثی کردن اسید هیدروکلریک مورد استفاده قرار داد. دانش‌آموزان باید به سمت ترسیم دو خط با بهترین تناسب هدایت شوند که نقطه پایانی واکنش را قطع می‌کنند و می‌توانند برای یافتن حجم هیدروکسید سدیم استفاده شوند.

تغییر دمای خنثی سازی

نمودار طرحی برای نشان دادن شکل نتایج. برای این عمل، مقدار روی محور x عبارت است از “حجم هیدروکسید سدیم اضافه شده در سانتی متر 3 “

همچنین بررسی کنید

  • نظارت بر واکنش ها  – این مقاله مروری بر مفاهیم کلیدی مرتبط در برنامه درسی، با ایده ها، سؤالات و پیوندهایی به منابع بیشتر ارائه می دهد.
  • اسیدها و بازها: ایجاد راه حل ها  – مقاله ای که به باورهای غلط رایج و مشکلات دانش آموزان پیرامون این موضوع می پردازد.
  • یک شام داغ از یک قوطی  – دانش آموزان را برای تولید یک طرح و ایجاد یک نمونه اولیه از یک قوطی غذای خود گرم شونده به چالش بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *