جلبک و روش های حذف آن

جلبک چیست؟

هنگامی که سطوح بالایی از مواد مغذی به مخازن آب تخلیه می شوند، جلبک ها معمولاً در مقادیر زیادی تشکیل می شوند و “شکوفه ها” ایجاد می کنند. برای اهداف استفاده از آب، بیشترین نگرانی از رشد جلبک های سبز آبی در آب ناشی می شود. جلبک های سبز آبی در واقع جلبک نیستند، بلکه باکتری هستند و نام اصلی آنها سیانوباکتری است. سیانوباکتری ها هم سموم کبدی و هم مغزی تولید می کنند که می تواند به اندازه زهر مار کبری قوی باشد. سیانوباکتری‌های Microcystis، Anabaena و Aphanizomenon در مخازن آب و دریاچه‌های سراسر منطقه دشت‌ها رایج هستند.

این تصویر یک سویه بسیار سمی از سیانوباکتریوم میکروسیستیس را نشان می دهد.

این تصویر یک سویه بسیار سمی از سیانوباکتریوم میکروسیستیس را نشان می دهد.

نهر کشاورزی در پیش‌زمینه که آب شفاف، اما مملو از مواد مغذی را به دریاچه می‌برد. این منجر به تکثیر سیانوباکتریوم میکروسیستیس شد.

نمای نزدیک از شکوفه میکروسیستیس.

نمای نزدیک از شکوفه میکروسیستیس.

به عنوان یک قاعده، آب گودال با ذرات، از جمله جلبک، بارگیری می شود، در حالی که آب رودخانه ساسکاچوان جنوبی به ندرت دارای ذرات بالایی است. ذرات نگران کننده بسیار کوچک هستند و معمولاً به صورت “مه” دیده می شوند. یک میکروسکوپ برای مشاهده واضح آنها لازم است. بعلاوه بیشتر آبهای گودال معمولاً قهوه ای رنگ هستند (ناشی از ترکیبات آلی) در حالی که آب رودخانه ساسکاچوان جنوبی شفاف است. حتی پس از تصفیه، آب از گودال ها معمولاً رنگ خود را همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است حفظ می کند. 

آب در یک جامعه کوچک در نزدیکی ساسکاتون و در شهر ساسکاتون توزیع شد

آب در یک جامعه کوچک در نزدیکی ساسکاتون و در شهر ساسکاتون توزیع شد

چرا مهم است که آب قهوه ای و پر از مواد آلی باشد؟ داگات ها معمولاً 10 برابر بیشتر از رودخانه ساسکاچوان جنوبی حاوی مواد آلی محلول هستند که شهرهایی مانند کلگری و ساسکاتون از آن آب می گیرند. آب رودخانه ساسکاچوان جنوبی تصفیه نشده تقریباً هیچ رنگی ندارد. مواد آلی محلول موجود در منابع آب روستایی اغلب بو و طعم بدی دارند و ضدعفونی کردن آب را دشوارتر می کنند. هنگامی که فرد کلر اضافه می کند، به جای کشتن میکروب ها، با مواد آلی واکنش نشان می دهد. هنگامی که کلر با مواد آلی محلول واکنش می دهد، ترکیباتی تشکیل می شود که می توانند باعث سرطان شوند. اگر به درستی ضد عفونی شود، منابع آب روستایی ساسکاچوان به طور کلی از دستورالعمل های چنین ترکیباتی فراتر می رود. علاوه بر ارگانیک، منابع آب روستایی اغلب حاوی مواد شیمیایی کشاورزی مانند آفت کش ها هستند. آبی که وارد خانه‌های مزرعه‌ای (و جوامع کوچک روستایی) می‌شود، نه تنها ممکن است جذاب به نظر نرسد، بلکه می‌تواند بوی نامطبوعی نیز به همراه داشته باشد. بعید است آبی که ظاهر و بوی ضعیفی دارد بی خطر باشد، حتی اگر ترکیبات سمی و میکروارگانیسم ها بو یا مزه نداشته باشند.

این تصویر یک کشاورز است که آب را از شیر آشپزخانه جاری می کند.

این تصویر یک کشاورز است که آب را از شیر آشپزخانه جاری می کند.

منشأ مشکل این کشاورز رشد بیش از حد جلبک ها در کودهای تامین کننده آب بود. این آب کل خانه را بوی تخم مرغ گندیده می داد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *